tisdag, november 29

Weekend Ft Lauderdale

Back in business efter en weekend i Ft Luderdale där det var riktigt varmt och skönt. Idag vet jag dock inte vad vädergudarna velat oss för ont här, för nu ikväll har det nog varit under tio grader. Brrr***
Lite mysigt dock att få ta på sig en lite tjockare jacka, däremot har det varit värre med skor och stövlar, fortfarande inte hittat något jag vill ha.

Äventyret starade förra onsdagen då vi kom så långt som 60 mil och sedan fortsatte dagen därpå i ungefär tre timmar. Blev alltså många timmar i bil, tacka vet jag webben. Vi har lyssnat på massa avsnitt av Christer i P3 och såklart lite dokumentärer och sommarprat. Ibland bara jag älskar tekniken, i alla fall när det går min väg.

Vi bodde i en lägenhet som låg mitt i smeten vilket var perfekt. Lägenheten lånade en vänlig själ ut till oss och vi är så tacksamma, där fanns även cyklar så att vi kunde se USA:s lilla Venedig på två hjul. Ja det är vad Ft Lauderdale kallas. Så mycket lyxbåtar och vackert belägna villor har jag nog inte sett tidigare på samma plats. Husen som låg längs alla kanaler hade alltså ett helt ok läge. Utanför låg lyxbåt efter lyxbåt den ena värre än den andra.

Everglades var ett av målen där vi åkte svävare för att leta krokodiler. Vi hittade en, hjälp vilken bjässe. Den var ok när den höll sig på några meters avstånd, men när den närmade sig båten fick jag traumatiska minnen från Andamanerna, där det var en krokodilattack. Som tur var hoppade den inte upp och åt upp mig. På krokodilfarmen fanns även vidiriga ormar. Varav en av sorterna som kunde bli upp till åtta meter lång. Denna trevliga orm var en sådan som folk gärna hade hemma men när den sedan blev för stor släpps de ofta ut i naturen. Bara den ormen fanns det ca: 70 000 av i Florida. Jag mår illa när jag tänker på det. Tjockleken var ju som 1,5 lår inte en tunnis vill säga, för det är mitt lår jag pratar om. Fick även se en krokodilshow, nästan så att han vågade stoppa in sitt huvud i gapet. Han berättade att det är först när något vidrör krokodilens tunga som käften går igen av ren reflex. Detta visade han med hjälp av en pinne. Krokodilen ser nämligen inget bar känner. Blir man jagad så spring i zick-zack de är nämligen lite sega i vändningarna. Ett bra tips om ni åker till Andamanerna. Världens paradis. Jag kommer nog dessvärre inte våga mig dit igen, efter krokodilattacken som jag tidigare nämnde, där en amerikanska dog.

Black Friday, galnaste rean i USA, den ar hundra gånger värre än mellandagsrean. Folk överallt, vi var såklart på ettköpcenter med 400 butiker, Floridas största och lika svårt som det var att ta sig fram i butikerna lika outhärdligt var det att leta parkering. Drygt 45 min tog det, pust, stonk, stön!!!
Inte orkade vi shoppa något heller, blev ju helt utmattad av att gå från ena sidan till den andra i det enorma bygget som är format som en krokodil, mycket krokodiler nu.

Lurade även med Johan en tur till IKEA, så fick jag köpa mig lite julstämning eftersom att mina julsaker är i kontairnern som inte kommer anlända innan jul.

Åt gott, myste lite på stranden och bara njöt!!!














1 kommentar:

  1. Ser ju helt fantastiskt ut. Härliga bilder. Här är det frost nu på morgonkvisten. Vi ses snart:) P&K

    SvaraRadera